معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره قانونی بودن نظارت قبل چاپ نشریات توسط دانشگاه‌ها گفت: نظارت قبل از چاپ در آیین‌نامه وجود ندارد اما از آنجایی که برخی دانشگاه‌ها خودشان خدمات چاپ نشریات را ارائه می‌کنند، حق دارند قبل از چاپ نظارتی را انجام دهند.

نظر معاون فرهنگی وزیر علوم درباره نظارت بر نشریات دانشجویی

سیدضیاء هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: در مورد نظارت بر نشریات آیین‌نامه‌هایی وجود دارد و اصرار هم داریم مطابق آن انجام شود طبق آنها نظارت قبل از چاپ وجود ندارد اما برخی دانشگاه‌ها به علت آنکه خودشان خدمات چاپ را ارائه می‌کنند حق دارند به محتوا قبل از چاپ نظارت کنند البته اگر دانشجویان خودشان فرآیند چاپ را انجام دهند هیچ‌گونه الزامی وجود ندارد که قبل از چاپ برای نظارت، محتوای نشریات را در اختیار دانشگاه قرار دهند و مسوولان دانشگاه فقط بعد از چاپ حق نظارت دارند.

 

وی درباره اعتراض برخی نشریات به جهت اطلاع‌رسانی که برای حضور در نمایشگاه نشریات گفت: نشریات مختلف از حیث امکاناتی که در دسترس دارند متفاوت هستند. البته امکاناتی که دانشگاه در اختیار نشریات قرار می‌دهد، متوازن است اما دست اندرکاران دانشگاه ممکن است خودشان امکانات بیشتری داشته باشند. همین امر باعث می‌شود بیشتر در معرض دید قرار گیرند. بنابراین اقدامات دانشگاه‌ها و وزارت علوم جهت اطلاع‌رسانی به نشریات دانشجویی متوازن است.

 

هاشمی درباره اصلاح آیین‌نامه نشریات نیز اظهار کرد: بارها تاکید کرده‌ام که اصلاح آیین‌نامه یک مرحله قطعی ندارد. دراین آیین‌نامه اشکالات و ابهاماتی که وجود دارد درهیات نظارت مطرح می‌کنیم و اصلاحات را اعمال کرده و بعد از آن تصویب آنها بررسی می‌کنیم. این پروسه یک فرآیند طولانی است اما اگر احساس شود نیاز به یک تغییر اساسی دارد آن زمان به مراجع مربوط ارجاع می‌دهیم تا بعد از تصویب آن را ابلاغ کنیم.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره انتقاد دانشجویان مبنی بر طولانی بودن زمان رسیدگی به شکایات در هیات نظارت افزود: روال بر این است که به محض آنکه چند تقاضا مطرح شود و دستور کار برای تشکیل هیات نظارت مرکزی وجود داشته باشد، جلسات هیات نظارت به نشریات تشکیل می‌شود. به همین خاطر ممکن است به جهت تقارن با فصل تابستان و تعطیلات دانشگاه موضوعات متعدد مطرح نباشد و جلسه تشکیل نشود ولی هر وقت موضوع مطرح باشد، جلسه تشکیل خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.